Vanliga frågor

Visas priserna i butiken med eller utan moms?

Priserna i butiken visas med moms. Du kan själv ändra i övre vänstra hörnet så att priserna visas utan moms om du så önskar.

Hur kan jag betala i butiken?

Du kan betala säkert i butiken med Payson kortbetalning, direktbetalning eller faktura. Som företag kan du välja att betala med företagsfaktura som skickas till angiven fakturaadress med tillhörande fakturareferens.

Kan ni skicka elektronisk företagsfaktura?

Ja, det är inga problem. Ange gärna system i kassan (t.ex. Pagero, InExchange eller Fakturaportalen) eller skriv bara "ja" i fältet i kassan under detaljer. Du kan också ange pdf-faktura och mailadress dit den ska skickas i denna ruta om det alternativet föredras. Under detaljer kan du även ange ange fakturakod/referens som t.ex. kostnadsställe.

Vi måste ha en offert som beställningsunderlag för att få lägga en order. Kan ni maila oss en offert?

Ja, det brukar vi kunna ordna snabbt. Förvänta er dock inga rabatter på en normalstor order.

Hur lång är leveranstiden?

Vår vanliga leveranstid är mellan 1-3 veckor. För Kideas varor som tillverkas efter beställning är leveranstiden något längre, räkna med 4-6 veckor.

Kan jag lägga till annan leveransadress?

Ja, börja med att skriva in fakturaadressen i adressfälten under "Dina uppgifter". Kryssa därefter ur rutan "Använd ovanstående uppgifter som leveransadress". Då kommer nya adressfält upp under "Leveransuppgifter".

Kan jag lägga till/ta bort produkter från min beställning?

Du kan göra ändringar i din beställning fram till dess att beställningen har effektuerats. Med effektuering menas att din order har hämtats från oss av fraktbolaget. Om ändringen godkänns, och varan finns i lager, kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten. Det är inte möjligt att ändra en beställning när ordern har effektuerats. Självfallet kan order, som redan levererats ut från vårt system, därför inte ändras.   

Var är min beställning?

Du kan se aktuell leveranstid under varje artikel i butiken. Vi skickar ut ett email till dig när leveransen är på väg. Dröjer leveransen mer än en vecka efter att du fått det andra mailet om leverans bör du kontakta oss så hjälper vi dig att spåra den. Om det är problem med leveransen kan det vara för att det blivit något fel med leveransadressen eller telefonnumret ni lämnat för avisering. Dubbelkontrollera gärna i orderbekräftelsen att allt stämmer.

Kan jag beställa utanför Sverige?

Nej, butiken är bara för svenska kunder.

Har ni en fysisk butik som jag kan besöka?

Nej, vi erbjuder bara produkter via vår e-handel.

Erbjuder ni monteringsservice?

Nej, vi har inte möjlighet att erbjuda monteringsservice. Enkla monteringsanvisningar medföljer de produkter som kräver montering. 

Varan som levererades var skadad eller ofullständig. Vad gör jag nu?

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt vid leverans skall du kontakta oss via e-post inom en vecka. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Men skicka inte tillbaka varor själv, butiken bokar frakten. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage ersätts ej. OBS! Montera aldrig ihop en vara som är defekt. Invänta ny del om sådan behövs.

Är era produkter barnsäkra?

Alla produkter i butiken är CE-certifierade, de uppfyller den europeiska leksakstandarden (EN71). CE-certifieringen innebär bl.a. att inga ämnen som kan skada barnen används i tillverkningen - d.v.s. att lim och färger är giftfria, utan bly och andra tungmetaller. Möbler och leksaker har också genomgått tester som prövar dess hållbarhet och formgivning. Produkter som klarat testet får inte ha vassa kanter, träflisor eller långa snören som kan skada barnen i leken.

Tyvärr försvinner det leksaker i vårt väntrum. Säljer ni väntrumsmöbler utan lösa delar?

Ja, de flesta artiklarna i sortimentet är utan lösa delar. Läs produktinformationen under varje artikel för att få veta mer. Kontakta gärna oss om du är osäker på någon av våra produkter så hjälper vi dig.

Hur håller vi väntrummet rent och hygieniskt? Kan vi torka av väntrumsmöblerna med desinfektionsmedel?

Trämaterial bör inte sänkas ner i vatten eller tvättas flödigt då trät kan suga åt sig vatten och svälla. Trämaterial bör torkas torrt direkt om något spillts eller hällt över dem. Använd vatten med några droppar såpa och torka med väl urkramad trasa. Om desinficering används bör detta vara icke alkoholbaserade desinfektionsmedel, t ex Virkon, KBM Disinfection eller DAX Alco Free/DAX Desisoft, även här - använd väl urkramad trasa.

Alla material, oavsett ytbehandling, får en mattare yta med tiden efter frekvent avtorkning med desinfektionsmedel. Trä är särskilt känsligt. Vid flödig avtvättning eller då starkare lösningsmedel används kan t.o.m. trälim, lack och färger lösas upp. Då gäller inte heller garantin, eftersom kunden orsakat detta själv. Därför är ett alkoholfritt alternativ med urkramad trasa att föredra, då denna rengöring inte påverkar ytan på samma sätt.